Наталія Чернівецька

Наталія Чернівецька

журналіст, редактор, теле-радіоведуча, RvNews

«Укрзалізниця» - президентський жест на мільярд доларів

04.03.2018 12:04   Джерело: CvNews
Автор : Наталія Чернівецька

«Людина має завжди два мотиви для будь-якого вчинку: перший гарно виглядає, і другий – справжній», - Джон Морган, інвестор General Electric.

Укрзалізниця підписала угоду з General Electric на 1 мільярд доларів. Угода передбачає постачання 225 нових і модернізація 75 старих локомотивів для української залізниці.

Вже найближчим часом американська корпорація General Electric передасть 30 дизельних локомотивів Укрзалізниці протягом 12 місяців після перерахування 100% передоплати, повідомляє видання «Гордон».

23 лютого у головному офісі Укрзалізниці підписано пакет важливих документів довгострокового партнерства з компанією General Electric. З них розпочнеться перший етап співробітництва з GE для оновлення та модернізації парку тепловозів Укрзалізниці, - сказано на сайті Укрзалізниці.   

Про що говорили

Петро Порошенко: «Впевнений, що покращення інвестиційного клімату в Україні сприятиме створенню нових робочих місць, зростанню ВВП, зміцненню обороноздатності країни. Вітаю ефективну співпрацю з GE. Це велика перемога не тільки для Укрзалізниці, а й для двох країни – України та США».

Посол США в Україні Марі Йованович: «Це найбільший проект за усі 8 років роботи компанії GE в Україні, вартістю понад 1 мільярд доларів США. Україна запозичить технології, отримає великі переваги від приходу GE. Це потужний сигнал інвесторам, що Україна змінює спосіб ведення бізнесу, що добре для населення і для економіки».

Петро Порошенко так розповідав про свою участь в укладенні угоди:

«Історія почалась з мого візиту до США в червні 2017 року. Ми домовились з президентом США Днальдом Трампом про співпрацю в декількох сферах: оборони, енергетики, машинобудуванні, транспортному будівництві. Я запросив компанію General Electric увійти до Інвестиційної ради, і ми домовились про співпрацю між залізницею і General Electric».

Як бачимо, угоду між Укрзалізницею і General Electric ініціювали на рівні президентів двох країн, під гаслами створення нових робочих місць, покращення інвестиційного клімату в Україні, зростанню ВВП.

Що маємо по факту

Наприкінці 2018 року та впродовж першого кварталу 2019 року планується постачання 30 вантажних дизельних локомотивів GE TE33AC з рівнем локалізації 10%. Їх виробництво стартує на початку 2018 року в США і перші поставки заплановані вже цієї осені, - йдеться на сайті Укрзалізниці.

В.о. представництва Укрзалізниці Євгеній Кравцов заявив, що очікуваний рівень локалізації в майбутньому 40%, - повідомляє Delo.

«Однак, не знаю чи можу забігати наперед, але наскільки нам відомо, вони (GE – ред.) визначились у співпраці з Крюківським вагонобудівельним заводом. Гадаю, вони самі таке оголошення дадуть, коли підпишуть угоду» - сказав він.

Це означає, що виробництво перших 30 локомотивів відбуватиметься в США і лише 10% на території України.

General Electric самостійно визначатиме базу локалізації на українських виробничих потужностях. Поки що ніхто не знає де вона буде розміщена. А ще бачимо, що заплановані 40% локалізації виробництва на території України є планами, яких ще треба досягнути. При цьому, щонайменше 60% виробництва буде здійснюватись на американських заводах на території США.

Що ж, ця угода, дійсно, створює нові робочі місця та інвестиції, однак, в США - за гроші української державної компанії.

Попри переваги американських локомотивів від світового гіганта General Electric, залишається відкритим питання про мільярд доларів, який вирішили витратити  без проведення публічних закупівель, а також про відмову від самої ідеї залучити конкурентів та розглянути їхні пропозиції.

«Дуже швидко був підготовлений контракт на суму 1 мільярд доларів», - сказав Петро Порошенко.           

А хіба так можна було? 

ПАТ «Українська залізниця» є юридичною особою, яка надає послуги з доступу до інфраструктури залізничного транспорту, а тому на цю компанію поширюються вимоги Закону України «Про публічні закупівлі».

Яким же чином вдалося обійти вимоги цього Закону та укласти контракти не на конкурентних засадах?

«Мені не потрібний адвокат, який каже мені, що я не можу робити. Я наймаю його для того, щоб він сказав мені як зробити те, що я хочу зробити», - Джон Морган, інвестор General Electric.

Укрзалізниця отримає 30 локомотивів виробництва американської корпорації General Electric на умовах фінансового лізингу. Про це йдеться у листі Укрексімбанку на ім’я віце-прем’єр-міністра Володимира Кістіона, - повідомляє видання «Гордон» з посиланням на «Економічну правду».

Укрексімбанк придбає 30 дизельних локомотивів General Electric у представництва в Україні – компанії «Джиі Україна». Укрексімбанк перерахує 100% передоплати за локомотиви компанії «Джиі Україна». Локомотиви виготовлять і доставлять протягом 12 місяців після підписання угоди. Потім локомотиви передадуть у фінансовий лізинг Укрзалізниці, зазначає «Гордон».

Таким чином, державний Укрексімбанк купує локомотиви у дочірньої компанії General Electric – «Джиі Україна», а потім передає їх у фінансовий лізинг Укрзалізниці.

Оскільки державний банк здійснює свою діяльність виключно на комерційні основі, на здійснення ним закупівель не поширюються вимоги Закону України «Про публічні закупівлі». Також дія цього Закону не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є послуги фінансових установ щодо фінансового лізингу.

Таким чином, ні операція з придбання Укрексімбанком локомотивів у дочірньої компанії General Electric, ні операція з отримання у фінансовий лізинг цих локомотивів Укрзалізницею не зобов’язують проводити процедури публічних закупівель.

Які висновки можна зробити з угоди між General Electric та Укрзалізницею?

  1. Дональд Трамп виконує свою передвиборну обіцянку перед американським народом: створює нові робочі місця для американців на американських заводах, в тому числі за рахунок українських державних компаній. Для того щоб отримати замовлення для американської корпорації на мільярд доларів, йому треба було лише зустрітись з Петром Порошенком.
  2. Україна робить інвестицію в США на мільярд доларів, а не навпаки, як нам намагались пояснити, при чому, робить це за кошти державного банку за волею однієї людини – Петра Порошенка.
  3. Стовідсоткова передоплата і протекторат Президента США – ось справжні гарантії для General Electric, а не «віра в Україну», про яку розповідав Порошенко. Яка різниця, що може трапитись з Україною, якщо гроші взяті наперед?
  4. Державні компанії, навіть такі як Укрзалізниця, завжди мають можливість цілком законно уникнути публічних закупівель, діючи у зв’язці з банками і Президентом.
  5. Непрозоре одноосібне рішення Президента розпорядитись мільярдом доларів державного банку – зовсім не той сигнал, який потрібний інвесторам, а тому слова посла США в Україні, про те що «це потужний сигнал інвесторам, що Україна змінює спосіб ведення бізнесу» сказані виключно в економічних інтересах США, а точніше – в інтересах контракту на мільярд доларів. Все правильно і гарно, якщо ми на цьому заробляємо, чи не так?

Іван Поліщук

Хочете повідомити нам свою новину? Пишіть на електронну адресу cvnews.cv.ua@gmail.com. Слідкуйте за нашими новинами в Твіттер і долучайтеся до нашої групи і сторінки у Фейсбук.
Джерело: CvNews   501