«Казали, на моїй рясі – кров вбитих росіян»: історія священника-старообрядця з Чернівців, який обірвав звʼязок з Росією
Опубліковано : Іванна Капустянська
Леонтій Варварич – священник-старообрядець в Україні, який першим обірвав зв’язок з Москвою. Це сталось шість років тому, коли він благословив військового на захист України. Через це Леонтія називали "розкольником", а з ним залишилась лише частина вірян.
Зараз на його служби в єдиний храм старообрядців в Чернівцях щонеділі приходять два десятки вірян. А раз на рік Леонтій приїжджає на храм у центр старообрядництва — у прикордонне село Біла Криниця, звідки чоловік родом. З трьох сотень старовірів, які там жили, залишилось кілька десятків. Суспільне Чернівці розповідає, як Леонтій зберігає свою віру та яких давніх традицій дотримуються старовіри.
Втратив частину вірян
Леонтій сповідує старообрядництво 61 рік – це все його життя, а останні 24 роки є священником. Він став першим священником-старообрядцем в Україні, який обірвав зв’язок з Москвою. Коли Леонтій благословив українського військового, російські священники викликали його на раду митрополії й почали розповідати, що Леонтій сповідує військового, який "вбиває російських людей на Донбасі". На що буковинець відповів, що боєць захищає свою Батьківщину.
"Сказав, щоб припиняли ці політичні зібрання й поїхали в Україну, щоб на базі приходу по канону розв'язувати ці питання. Я не готовий вирішувати політичні справи в Москві, бо це – держава, яка окупувала нашу територію", – каже Леонтій.
Опісля російські старообрядці почали називати буковинця розкольником і казати, що “на його рясі – кров вбитих на Донбасі росіян”. Тоді частина вірян підтримали рішення Леонтія, а більшість священників – ні.
"Нам почали говорити, що це розкол. Але ми живемо по канонах святої церкви й хочемо діяти так, як заповідано каноном. Якщо ти у чомусь винен, то має бути канонічна комісія, а просто закидати комусь, що ти – "розкольник", то ти таки аргументуй це", – каже священник.
Моляться, як тисячу років тому
Зараз Леонтій продовжує проводити служби у храмі в Чернівцях, куди приходять два десятки вірян. Деякі дотримуються давніх традицій – не танцюють, не стрижуть волосся, не мають права розривати шлюб і постять впродовж усього року у певні дні.
Моління проводять без літургії. Леонтій каже, так молилися ще тисячу років тому, коли князь Володимир приймав християнство.
"Патріарх Нікон вирішив зробити нову модифікацію церкви, поміняти її на новий обряд. У 1666 році почалися гоніння древнеправославних християн, й вони були змушені тікати, зокрема й на Буковину. Хтось може сказати, що ми – старообрядці, але ми – православні старообрядці", – каже Леонтій.
Також в області збереглися будинки, в яких поколіннями жили сім'ї старообрядців. Такою є батьківська хата Леонтія. Вона поділена на дві частини, а в кутку – за традицією – є ікони.
"Також є піч, яка не тільки для приготування їжі, але й для відпочинку. На ній фактично виросло все покоління дітей. Кожна людина має слідкувати за своїм тілом, тому замість косметичних засобів у нас практикували лазню. Лазня зцілювала від хвороб, мастилися пахощами, а корінь лопуха був найкращим засобом", – каже священник.
Крім богослужінь у Чернівцях, Леонтій щороку приїжджає у Білу Криницю на храмове свято. Це село на кордоні з Румунією вважається центром старообрядництва. У цьому селі Леонтій виріс й починав свій шлях як священник. Каже, раніше там жили три сотні старовірів, а нині залишились – кілька десятків.
"Це люди старшого віку й, звичайно, вони орієнтовані ходити до церкви. Церква у Білій Криниці має сакральний зміст. Ця споруда є символом єднання всіх старообрядців, які живуть на Буковині, Алясці, в Австралії, Румунії й тій же Росії".
Джерело: "Суспільне".
Джерело: CvNews