З маркуванням та без нього: кого і як рекламують чернівецькі медіа
Автор : Альона Чорна
З початку повномасштабного вторгнення рекламний ринок зазнав чималих трансформацій від повного занепаду, відсутності належного маркування до поступового розвитку та прозорості.
Важливу роль в належному маркуванні реклами відіграла реєстрація видань у Нацраді з телебачення та радіомовлення. За Законом "Про рекламу", реклама має помічатися словами "Реклама" чи "На правах реклами". Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, законом не передбачено". Чи дотримуються онлайн-популярні медіа Чернівців належного маркування, що рекламують та чи розміщують джинсу медіа, розбиралися в цьому оглядовому матеріалі.
Медичні послуги, вибір кухні, технології та юридичні консультації
Найбільше рекламних матеріалів має сайт “Молодого буковинця”. Реклама належно маркується, тут немає політичної реклами. Всі рекламні тексти містять ілюстрації та розбиті на підзаголовки, рекламу адаптують для своїх аудиторій в соцмережах. В інстаграмі переважно рекламуються різні заходи, медичні та косметологічні послуги. У фейсбуці – переважно практичну рекламу пов’язану, наприклад, з вибором техніки.

УДАР в очікуванні симпатій виборців
Тим часом на сайті “Чернівецького променя” активно рекламується партія УДАР та волонтерська організація політичної сили “Українська команда”. Вся політична реклама – джинса, подається як звичайний новинний матеріал. За два тижні “Чернівецький промінь” опублікував 11 текстів, пов’язаних з Віталієм Кличком та УДАРом. Багато з них – піар на допомозі київським військовим. Фактично всі матеріали містять піар мера Києва: “Віталій Кличко передав велику партію дронів та військове обладнання чотирьом бригадам”, “Віталій Кличко виступив в Європарламенті із закликом підтримати Україну у важкий час”, “Кличко відреагував на образливий жарт Зеленського в Мюнхені”, “Україна посилить НАТО, - Кличко на Мюнхенській конференції з безпеки”.
Інший блок реклами політичної сили опирається на роботу волонтерів “Української команди”. Тут йдеться про передачу партії FPV-дронів розвідникам, звіт про допомогу захисникам за три роки, квадроцикли для бійців. Також симпатії виборців УДАР шукає серед освітян. З нагоди міжнародного дня книгодарування волонтери-УДАРівці завітали в чернівецький ліцей та на фоні свого банера вручили книги для бібліотеки.

Юрист Інституту масової інформації Володимир Зеленчук зазначає, що в цілому Закон "Про рекламу" поширює загальні вимоги щодо маркування на будь-яку рекламу, незалежно від того, чи вона розміщується в політичних чи комерційних цілях. Ключовою передумовою відповідальності медіа є те, що уповноважений орган дійшов висновку, що в матеріалі медіа, дійсно, міститься інформація з ознаками замовності та чітко закладеною ідеєю щось або когось розрекламувати, а також, що ця інформація не виділена належним чином серед решти тексту, тобто є прихованою.
“Згідно з положеннями Закону "Про рекламу" таким уповноваженим органом є Нацрада з питань телебачення і радіомовлення, яка має повноваження притягувати медіа до відповідальності за порушення рекламного законодавства. Вона може як самостійно виявити порушення, так і розглянути скаргу будь-якої особи на відсутність маркування реклами у медіа. Відповідно до статті 110 Закону “Про медіа” порушення вимог та обмежень щодо ідентифікації (маркування) реклами належать до незначних порушень. Санкціями за незначні порушення загалом є припис та штраф, але з певними особливостями залежно від виду медіа. Нацрада спочатку реагує на порушення приписом, якщо медіа продовжує розміщувати рекламу без маркування, то Нацрада може застосувати штраф від 40 до 80 тисяч гривень”, – розповів Володимир Зеленчук.
Інформаційний портал БукІнфо за час моніторингу опублікував п’ять рекламних матеріалів. Всі вони мають належне маркування. Тут рекламувалися золоті обручки, медична лабораторія, автострахування, настільні ігри для молодших школярів. Політичної реклами не було.
Інформаційний сайт 0372 за час моніторингу опублікував шість рекламних матеріалів. Всі вони належно марковані. Реклама стосується медичних послуг, побуту та вивчення англійської мови. Раніше на 0372 часто зустрічалася неналежно маркована реклама: публікації матеріалів від надавачів франшизи. Однак редакція звернула увагу на рекомендації ІМІ та провела переговори з партнерами. Відтак вони дійшли до спільного рішення, що всі рекламні матеріали будуть позначатися словами "Реклама" або "Спонсорований контент", про що й зазначили в редакційній політиці.

МА АСС – єдине видання, яке не публікувало жодних рекламних матеріалів за час дослідження. Загалом реклама присутня на сайті та публікується із позначкою “На правах реклами”. МА АСС входить до популярного медійного холдингу, який займається виготовленням та розміщенням реклами.
Згідно ж проведеного моніторингу більшість медіа відповідально ставляться до реклами. Маркують її, цікаво подають, що викликає довіру та залучатиме й надалі нових рекламодавців. Саме рекламний ринок наразі буде одним з головних для фінансової незалежності медіа. Нещодавно ІМІ писав, що 59% опитаних медійників вважають, що зупинення програм підтримки медіа від США може мати катастрофічні наслідки й призведе до закриття або суттєвого скорочення роботи багатьох незалежних медіа. У свою чергу, СЕО ГО “Має Сенс” Валерій Гармаш під час онлайн-тренінгу хабу Інституту масової інформації “Медіабаза Чернівці” розповів, що важливою для монетизації залишається банерна та нативна реклама. Серед інших можливостей монетизації – вебінари, конференції, онлайн-курси, мерч та цифрові продукти.
Джерело: CvNews
